Balmuir x Mifuko

Suomalainen lifestyle-brändi Balmuir ja afrikkalaista käsityöperinnettä ja suomalaista designia yhdistävä Mifuko lanseeraavat lifestyle-yhteistyömalliston helmikuussa 2023.

Balmuir ja Mifuko lanseeraavat yhteistyössä lifestyle-malliston, jossa käsityöperinne ja sen taidon ylläpitäminen ovat keskiössä. Mallisto sisältää ajattomia ja kauniita käsityötuotteita, joiden tarkoitus on tuottaa iloa sekä käyttäjälle että tuotteen valmistajalle Ghanassa.

”Olemme iloisia, että Balmuir-yhteistyön ansiosta voimme tukea artesaanejamme ja kehittää tuotantoamme Ghanassa. Alueella päätulonlähde on maanviljely, mutta ilmastonmuutoksesta johtuvat kuivat kaudet ja niukat sadot ovat pakottaneet ihmisiä muuttamaan kotiseuduiltaan työn perässä kaupunkeihin. Mifukon tilausten ansiosta työtä löytyy maaseudulta käsitöiden parista ja monet ovatkin palanneet kotiseuduilleen. Käsityötaito siirtyy äideiltä tyttärille ja tämä traditio on noussut uuteen kukoistukseen. Naisten työllistäminen on paras tapa tukea maaseutujen yhteisöjä ja tarjota lapsille mahdollisuus koulutukseen. Positiiviset vaikutukset ovat huomattavat! “, sanoo Mifukon perustaja Mari Martikainen.

Malliston tuotteet valmistetaan käsityöperinteitä kunnioittaen vahvasta, aikaa kestävästä elefanttiheinästä, joka kasvaa villinä Pohjois-Ghanassa. Tuotteet valmistetaan perinteisillä punontatekniikoilla, jonka ansiosta tuotteet ovat hyvin kestäviä. Mifukon ympäristöystävälliset, käsin punotut tuotteet rohkaisevat paikallisia naisia yrittäjyyteen ja itsenäisyyteen sekä antavat mahdollisuuden itsenäiseen tulonhankintaan. Jokainen tuote sisältää kortin, jonka on allekirjoittanut tuotteen valmistanut artesaani.

Balmuir x Mifuko -yhteistyömallisto on saanut inspiraationsa jokaisen artesaanin omasta uniikista kädenjäljestä ja elefanttiheinästä materiaalina, sen ilmeikkyydestä ja vahvasta karaktääristä. Elefanttiheinän luonnollinen väri on hyvin kaunis ja luonnollinen, sopien Balmuirin maailmaan.

”Avoimuus ja läpinäkyvyys ohjaavat sekä Balmuirin että Mifukon toimintaa. Mifukon työpajat tarjoavat työntekijöilleen jatkokoulutusta, säännöllisen toimeentulon ja hyvät työolosuhteet. Mifukon yhteistyökumppanina meillä on mahdollisuus osaltamme parantaa afrikkalaisten korien valmistajien toimeentuloa ja elämänlaatua. Olemme iloisia tästä, sekä yhteistyöstä ja sen tuottamista kauniista tuotteista”, sanoo Balmuirin toimitusjohtaja Tiina Luhtanen.

Balmuir x Mifuko lifestyle -mallisto sisältää korilaukun, koritarjoiluvadin ja kaksi eri kokoista korilyhtyä. Lyhtyjen käsin puhalletut lasiosat on valmistettu puolalaisella valmistajalla. Tuotteiden nahkaosat on valmistettu SMETA- ja LWG- auditoidulla valmistajalla Turkissa. Molemmat valmistajat ovat Balmuirin pitkäaikaisia kumppaneita, ja valmistavat Balmuirin malliston lasi- ja nahkatuotteita. Valmistajilla on sosiaalisen vastuun auditointi.

Balmuir x Mifuko lifestyle -mallisto on saatavilla helmikuussa Balmuir Brand Store -liikkeissä, Balmuir Concept Store Airport -liikkeessä, Balmuir-verkkokaupassa ja valikoiduilla jälleenmyyjillä.

Tuotetiedot ja hinnat:
Balmuir x Mifuko-korilaukku | natural/tan | 56 x 28 x 19 cm | OVH 390 €
Balmuir x Mifuko -koritarjotin | natural | 6 x 55 cm | 180 €
Balmuir x Mifuko -lyhty, S | natural | 18 x 25 cm | 200 €
Balmuir x Mifuko -lyhty, M | natural | 14 x 19 cm | 240 €

Lisätiedot ja kuvauslainat:
Henna Mäkelä, PR Manager
0405461790, henna.makela@balmuir.com

Balmuir Oy
Balmuir on suomalainen lifestyle-brändi, jonka tuotevalikoima muodostuu vaatteista, asusteista sekä sisustus- ja lahjatuotteista.
Kaikki tuotteemme valmistetaan ammattitaitoisten yhteistyökumppaneiden toimesta korkealaatuisia luonnonmateriaaleja käyttäen, painoarvoina laatu ja vastuullisuus.
Balmuirin synnyinsija on Pohjois-Suomessa, missä luonto ympäröi päivittäistä elämää ja muuttuu vuodenaikojen mukana.
Balmuirin tuotteet suunnitellaan Suomessa, Helsingin Punavuoressa.

Mifuko Oy
Mifuko on suomalainen design-yritys, jonka tavoitteena on parantaa naisten hyvinvointia Afrikan maaseutualueilla. Mifuko-koreja ja -sisustustuotteita valmistaa yli 1300 naiskäsityöläistä Kenian, Tansanian ja Ghanan maaseudulla, ja niitä myydään yli 30 maassa.
Mifukon tuotanto perustuu reilun kaupan periaatteisiin: reilu palkka ja jatkuvat tilaukset turvaavat tulevaisuutta ja tukevat koko yhteisön hyvinvointia. Jokainen Mifuko-tuote on ainutlaatuinen, käsintehty esine, jossa yhdistyvät moderni pohjoismainen muotoilu ja perinteinen afrikkalainen käsityö. Jokainen Mifuko-tuote kantaa tekijänsä nimeä.